X

Koncert w Filharmonii Krakowskiej

Piątkowy koncert oratoryjny w Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego był wydarzeniem artystycznym stanowiącym pierwszy element muzyczno-artystycznej oprawy obchodów Jubileuszu 650-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. W sali Filharmonii zgromadzili się przedstawiciele władz UJ oraz goście Uniwersytetu.

Zgromadzonych powitał dyrektor naczelny Filharmonii Krakowskiej Bogdan Tosza, składając równocześnie najlepsze życzenia Uniwersytetowi Jagiellońskiemu z okazji wielkiego Jubileuszu. Dziękując za te słowa, Rektor UJ prof. dr hab. med. Wojciech Nowak wyraził radość, satysfakcję oraz dumę ze wspólnego świętowania. Przypomniał, że właśnie dzisiaj, 9 maja 2014 r. Sejm RP podjął przez aklamację uchwałę upamiętniającą 650. rocznicę założenia Uniwersytetu Jagiellońskiego, w której "wyraża hołd i uznanie dla intelektualnego dorobku pokoleń uczonych i absolwentów tej uczelni" oraz stwierdza, że "Uniwersytet Jagielloński jest klejnotem narodowego skarbca".

W jubileuszowym, niezwykłym koncercie, pod batutą Michała Dworzyńskiego wystąpiły:

  • Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
  • Chór Akademicki Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej
  • Dziecięcy Chór Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego DON-DIRI-DON
  • oraz soliści:

  • Elżbieta Towarnicka – sopran
  • Alfons Brandl – tenor
  • Marcin Wolak – bas-baryton
  • Pierwszym utworem, który zabrzmiał podczas koncertu był mazur z opery „Straszny Dwór" Stanisława Moniuszki.

    Opera „Straszny dwór", dorównująca swoją popularnością „Halce" - najsłynniejszemu dziełu Stanisława Moniuszki, miała swoją premierę w Warszawie 28 września 1865 roku. Moniuszko pracował nad nią w latach 1861–1864, a więc w czasie, gdy na ziemiach polskich rozgrywały się krwawe wypadki Powstania Styczniowego. Dzieło powstało zatem "ku pokrzepieniu serc rodaków". Cechuje je silne zabarwienie patriotyczne, ale przeplatają się nim również wątki romantyczne i komediowe. Premiera na deskach warszawskiej opery przerodziła się w manifestację patriotyczną. Nic więc dziwnego, że po trzecim przedstawieniu zostało zdjęte z afisza przez carską cenzurę. „Straszny dwór" jest jedną z najczęściej wystawianych w Polsce oper. Cechuje się intuicyjną harmonią, wspaniałą konstrukcją grup scenicznych, subtelną, acz bogatą instrumentacją, nowatorską melodycznością.

    Punktem kulminacyjnym koncertu było wykonanie utworu Carla Orffa „Carmina Burana". To monumentalne wokalno-instrumentalne dzieło, którego premiera miała miejsce w Operze Frankfurckiej 8 czerwca 1937 roku, powstało na podstawie pieśni i utworów poetyckich z XIII w., pochodzących ze średniowiecznego rękopisu, który został odnaleziony przez Johanna Andreasa Schmellera w klasztorze benedyktynów w Górnej Bawarii. Carl Orff, zachwycony rytmiką i żywiołowością wierszy, jak również muzycznością języka łacińskiego, opracował muzykę i wybrał odpowiednie teksty. Całość monumentalnego dzieła to dwadzieścia pięć ustępów, domkniętych z obu stron zapierającą dech w piersiach inwokacją do losu i szczęścia – „O Fortuna", kończącą również cały cykl, czyniąc tym samym z całości metaforę koła fortuny.

    Koncert w Filharmonii Krakowskiej

    Koncert w Filharmonii Krakowskiej

    Koncert w Filharmonii Krakowskiej

    Koncert w Filharmonii Krakowskiej

    Koncert w Filharmonii Krakowskiej

    Koncert w Filharmonii Krakowskiej

    Koncert w Filharmonii Krakowskiej

    Koncert w Filharmonii Krakowskiej

    Koncert w Filharmonii Krakowskiej

    Koncert w Filharmonii Krakowskiej

    Koncert w Filharmonii Krakowskiej

    Koncert w Filharmonii Krakowskiej

    fot. Marek Welzel